General Mills gooit klimaatroer om

29/07/2014

Voedselgigant General Mills gaat doortastende maatregelen nemen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen en engageert zich ook politiek tegen klimaatverandering. De toezegging vanochtend komt er nadat ruim 230.000 mensen de petitie van de Oxfam-campagne Behind the Brands ondertekenden. Oxfam reageert positief; de druk op concurrent Kellogg neemt toe.

General Mills, maker van onder andere Häagen-Dazs-ijsjes, Cheerios en Old El Paso-taco’s, is een van de tien grootste voedselbedrijven ter wereld. Met de toezegging van vandaag is het nu het eerste grote voedselbedrijf dat zich wetenschappelijk verantwoorde doelen heeft gesteld om uitstoot te verminderen, in de hele bedrijfsvoering en leveringsketen, gericht op een maximale wereldwijde temperatuursstijging onder de 2 graden. Het is van groot belang dat deze doelen een duidelijke toezegging inhouden om Scope 3 broeikasgassen te verminderen. Die betreffen de landbouw, waar 92 % van de klimaatbedreigende uitstoot van het bedrijf plaatsvindt.

Het bedrijf gaat ook de Climate Declaration ondertekenen en wordt lid van de stuurgroep Business for Innovative Climate and Energy Policy (BICEP, Bedrijven voor Innovatief Klimaat- en Energiebeleid), een vooraanstaand samenwerkingsverband van ondernemingen die zich samen met beleidsmakers inzetten voor zinvolle wetgeving op klimaat en energie. Kellogg, het andere doelwit in Oxfams campagne, moet de zaken nog aanpakken die in het Oxfam-rapport Standing on the Sidelines worden belicht.

‘Vandaag neemt General Mills een moedige stap om in de sector de toon te zetten in de aanpak van de dreiging die klimaatverandering onweerlegbaar voor ons voedselsysteem vormt,’ zegt Brigitte Gloire, beleidsmedewerker van Oxfam-Solidariteit. ‘De gevaren voor de bedrijfsvoering van General Mills en voor het voedsel dat we allemaal eten, nemen toe. General Mills wil niet zwijgzaam aan de kant blijven staan, maar wil deel zijn van de oplossing. Politieke leiders en anderen in de sector: neem hier akte van.’

‘Dit was nooit mogelijk geweest zonder de overweldigende stroom van publieke acties, van mensen die het gebrek aan inspanningen van voedselbedrijven en overheden om de klimaatverandering te bestrijden, beu zijn. Het bewijst nog maar eens dat consumenten bedrijven tot echte veranderingen kunnen aanzetten wanneer ze hun stem verheffen.’

Oxfam verwelkomt de toezegging van General Mills tot actie voor klimaat. Het bedrijf belooft:

  • om de doelen voor vermindering van broeikasgassen in de hele leveringsketen, waaronder Scope 1, 2 en 3-uitstoot,  te bepalen en openbaar te maken voor augustus 2015, gericht op het behalen van uitstootvermindering in de landbouw.
  • om tegen 2020 de ontbossing tot nul terug te dringen in de leveringsketen met een hoog risico daarop. Hiermee verbreedt General Mills een eerdere toezeggingmet betrekkingtot palmolie, en sluit het andere leveringsketens in met een hoog risico op ontbossing en uitputting van land, zoals vezels voor verpakkingsmateriaal, rundvlees, soja en suikerriet.
  • om zijn drie grootste leveranciers van palmolie en suikerriet openbaar te maken.
  • om deel te nemen aan het Carbon Disclosure Project, inclusief jaarlijkse rapportage over Scope 3-uitstoot en reactie op het Forest Information Request.
  • om publiekelijk te lobbyen voor effectief en efficiënt beleid in de industrie, zoals het aanmoedigen van vergelijkbare bedrijven om ook toe te zeggen ontbossing tot nul te reduceren, zoals voorgesteld door het Consumer Goods Forum.
  • om deel te nemen aan BICEP en de Climate Declaration te ondertekenen.
  • om regelmatige de verklaringen en het beleid van het bedrijf te herzien, zodat die afgestemd zijn op reductiedoelen, plannen en aanpassingsinitiatieven. Om op bestuurlijk niveau te rapporteren over activiteiten in verband met klimaatbeleid, wanneer dat relevant is.
  • om de bedrijfsvoering te evalueren op alle belangrijke risicovolle goederen, en waar nodig actie te ondernemen om belangrijke zaken aan te pakken.

General Mills is een van de grootste voedselbedrijven ter wereld en heeft enorm veel macht om zijn leveranciers, de sector en beleidsmakers te beïnvloeden, zodat die ook ernst gaan maken met klimaatverandering. Het Oxfam-rapport heeft aangetoond dat de 10 grootste voedselbedrijven samen zoveel broeikasgassen uitstoten dat ze, als zij samen een land zouden vormen, 50 % meer broeikasgassen uitstoten dan heel België samen.

Kellogg, een grote concurrent van General Mills, krijgt te maken met steeds grote druk van het publiek om tot daden over te gaan. General Mills laat zien dat voor voedselbedrijven politieke wil het enige obstakel om iets tegen de klimaatverandering te ondernemen.
‘Applaus voor General Mills, omdat ze deze eerste stap van levensbelang nemen,’ zegt Brigitte Gloire. ‘Wij kijken er naar uit om de beloofde acties van dit bedrijf op te volgen. Nu is concurrent Kellogg aan zet. Zij moeten nog reageren op de oproep tot actie van honderdduizenden mensen.’

EXTRA

Contact us

Nederlandstalige pers
Belinda Torres Leclercq
0472/55.34.43
belinda.torres-leclercq@oxfam.org

Franstalige pers
Sotiris Gassialis
0494/13.56.78
sotiris.gassialis@oxfam.org

Follow us

OH-magazine
Abonneer je op het driemaandelijks magazine van Oxfam-Solidariteit, stuur een e-mail naar
oh-magazine@oxfamsol.be.

Twitter
Volg ons op Twitter